گزارش چهارمین دوره مسابقات بین المللی اختراعات و نوآوری ها ویژه داردگان عنوان INV از فدراسیون جهانی مخترعان

  • خانه / Case Study / گزارش چهارمین دوره…

گزارش چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی اختراعات و نوآوری‌ ویژه دارندگان عنوان INV از فدراسیون جهانی مخترعان

گزارش چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی اختراعات و نوآوری‌ ویژه دارندگان عنوان INV از

فدراسیون جهانی مخترعان

چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی اختراعات و نوآوری‌ها ویژه دارندگان عنوان INV از فدراسیون جهانی مخترعان (IFIA) با موفقیت برگزار شد. این رویداد که از تاریخ 26 تا 28 مرداد 1403 (16 تا 18 آگوست 2024) به صورت آنلاین و مجازی برگزار گردید و بار دیگر فرصتی فراهم آورد تا از ذهن‌های خلاق و نوآور از سراسر جهان تجلیل بعمل آید.

فدراسیون جهانی مخترعان (IFIA) به عنوان یکی از سازمان‌های پیشرو در ترویج خلاقیت و حمایت از مخترعان، همواره در جهت شناسایی و ارتقاء جامعه مخترعان و نوآوران در سطح جهانی تلاش می‌کند. ایجاد عنوان INV به عنوان یک نشان معتبر برای مخترعان، یکی از گام‌های مهم این فدراسیون در راستای تحقق این هدف بوده است. مسابقات اختراعات INV نیز به عنوان بستری برای تقدیر از این مخترعان و نوآوران شکل گرفته است.

در این دوره از مسابقات، بیش از 600 اختراع از 40 کشور جهان از جمله ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، مراکش، اندونزی، ترکیه، ایران، روسیه، قطر، بحرین، انگلستان، چین، هنگ‌کنگ، مالزی، تایلند، امارات متحده عربی، لهستان و…، با ایده‌های نوآورانه خود در این رقابت جهانی شرکت نمودند.

این رویداد به صورت کاملاً آنلاین و رایگان برگزار گردید و هر مخترع با ارائه کد عضویت INV، تکمیل فرم ثبت‌نام و ارسال یک ویدیو کوتاه از اختراع خود، در این مسابقات شرکت نمود. این روش به داوران IFIA این امکان را داد تا به صورت دقیق و کارآمد، تمامی طرح‌ها را ارزیابی کنند.

معیارهای ارزیابی داوران در این دوره از مسابقات بر اساس چندین عامل کلیدی انجام شد که شامل پتانسیل اختراع در زمینه پایداری محیط زیستی، نیازهای عمومی جامعه و تأثیرگذاری نوآوری بر زندگی روزمره بود. تمامی اختراعات در 15 دسته‌بندی مختلف از جمله فناوری اطلاعات، تجهیزات پزشکی، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، حفاظت از محیط زیست و کشاورزی مورد بررسی دقیق قرار گرفتند.

از دیگر معیارهای مهم ارزیابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ثبت اختراع: اختراعات بر اساس اظهارنامه و ثبت اختراع ملی، بین‌المللی یا PCT ارزیابی شدند.
  2. دوستدار محیط زیست بودن اختراع: اختراعات با توجه به تأثیرشان بر محیط زیست بررسی شدند.
  3. مرحله توسعه اختراع: اختراعات بر اساس مرحله توسعه آنها ارزیابی شدند. از پوستر ساده تا نمونه آماده برای بازار، هر مرحله امتیاز خاص خود را داشت.
  4. دارا بودن گواهینامه علمی: اختراعاتی که نیاز به گواهینامه علمی داشتند و این گواهینامه را دریافت کرده بودند، بر اساس اعتبار و تعداد گواهینامه‌ها امتیاز کسب کردند.
  5. تقاضای عمومی برای اختراع: میزان تقاضای عمومی برای هر اختراع، با توجه به محدودیت‌های جغرافیایی یا فصلی، مورد ارزیابی قرار گرفت.
  6. استفاده از فناوری پیشرفته: اختراعات بر اساس میزان استفاده از فناوری‌های نوین ارزیابی شدند. اختراعاتی که از تکنولوژی‌های مدرن بهره برده‌اند امتیاز بالاتری دریافت کردند.
  7. میزان کارایی در مقایسه با محصولات موجود: اختراعاتی که در مقایسه با محصولات موجود در بازار نوآوری بیشتری داشتند، امتیاز بالاتری کسب کردند.
  8. تأثیر اقتصادی: داوران میزان پتانسیل اقتصادی اختراع را ارزیابی کرده و اختراعات و نوآوری هایی که قابلیت تجاری‌سازی و درآمدزایی بیشتری داشتند، امتیاز بیشتری دریافت کردند.
  9. آمادگی برای تجاری‌سازی: امکان تجاری‌سازی اختراع توسط داوران بررسی شد و اختراعاتی که گزارش مطالعه امکان‌سنجی داشتند (بیزینس پلن)، بالاترین امتیاز را کسب کردند.
  10. دریافت جوایز بین‌المللی: اختراعات بر اساس تعداد و اهمیت جوایز بین‌المللی کسب‌شده، امتیازبندی شدند.

پس از سه روز ارزیابی دقیق توسط داوران، نتایج نهایی اعلام و اختراعات منتخب با دریافت گواهی‌نامه‌های الکترونیکی طلا، نقره و برنز مورد تقدیر قرار گرفتند. این جوایز نشان‌دهنده خلاقیت و تلاش‌های بی‌وقفه مخترعان و نوآورانی است که به دنبال پیشبرد تکنولوژی و رفع چالش‌های جهانی هستند.

فدراسیون جهانی مخترعان بر اساس چشم انداز و رسالت خود از 56 سال پیش تا کنون از رشد و توسعه جامعه جهانی نوآوری‌ و اختراعات حمایت می کند و هر ساله این مسابقات، الهام‌بخش افراد بیشتری می‌شود تا با ایده‌های نوآورانه خود در این عرصه پویا مشارکت کنند.

لازم به ذکر است تمامی مراحل ثبت نام و داوری و در نهایت اعلام نتایج به برگزیدگان از طریق فدراسیون جهانی مخترعان در کشور سوئیس صورت پذیرفته است.

در پایان به اطلاع می رسانیم ثبت نام برای پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی این رویداد برای مخترعان دارنده عنوان INV در سال 2025 میلادی در فروردین ماه 1404 مجددا آغاز خواهد شد تا فرصتی دیگر برای به نمایش گذاشتن استعدادهای نوآورانه شما فراهم گردد.  

در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر یا ارائه درخواست صدور و ارسال گواهی فیزیکی توسط دفتر فدراسیون در سوئیس، می‌توانید در ساعات اداری از شنبه تا چهارشنبه با همکاران ما در واحد روابط عمومی دفتر نمایندگی فدراسیون جهانی مخترعان در جمهوری اسلامی ایران تماس بگیرید.